четвъртък, 20 юли 2017 г.

Финландският композитор Селим Палмгрен


    Селим Палмгрен

       /Материалът е подготвен от проф. д-р Албена Кехлибарева/


Финландският композитор, пианист и диригент Селим (Селим-Густав-Адолф) Палмгрен e първият финландски композитор, който акцентира така равнозначно, както своите европейски предшественици инструмента пиано във финландската национална композиторска школа. 



Роден е на 16 февруари 1878 г. в град Пори. Учи първоначално в консерваторията в Хелзинки (1895-1899), а след това в Берлин и Ваймар като студент на Феручо Бузони, Конрад Анзорге (възпитаник на Ференц Лист), Вилхелм Бергер и Хенрих Мелцер. През годините 1906 -1909 специализира в Италия при Феручо Бузони. От 1909 -1912 оглавява симфоничния оркестър на „Музикалното общество“ в старата столица на Великото Херцогство Финландия - Турку, а след това работи като композитор и пианист на свободна практика. Заедно със съпругата си, певицата Майки Пакаринен-Ярнефелт композиторът, който е и прекрасен пианист, осъществява турнета с концерти в Берлин и още много други градове на Германия, с песни, написани по немски, шведски и фински поети и клавирни творби. Това му донася известно международно признание. Години след смъртта на първата си съпруга, се жени повторно за певицата Мина Талвик, която е била и възпитаница на Майки Ярнефелт и на която посвещава голям брой прекрасни песни. През годините 1921-1926 преподава в „Eastman“ училище в Рочестър - Ню Йорк (място, което е било пазено единствено и само за Ян Сибелиус). От 1927 е преподавател по пиано и композиция в консерваторията в Хелзинки, която по-късно придобива статут на прочутата днес „Сибелиус Академия“. Там през 1939 се хабилитира като първия професор по композиция, като има клас и по пиано и по хармония. Сред многобройните му възпитаници се числят композиторите Йонас Кокконен (1921 – 1996), Джорж Гоздински (1914 1994), Ейнар Свен Енглунд (1916 1999) и други.
            Селим Палмгрен заема ръководни длъжности в различни институции на финландския музикалния живот, а също оставя значими следи като музикален критик и публицист.
Почива на 16 декември 1951 и бива погребан в почетното гробище „Hietaniemi Taiteilijainmäelle“ в Хелзинки. Музикалният колеж в родният му град Пори днес е консерватория, носеща неговото име. Съществува и американо-финландско общество на приятели на музиката на "Селим Палмгрен", което издава творчеството и популяризира  музиката му.

             Творчеството на Палмгрен обхваща пет клавирни концерти, които се считат като основните му произведения, тъй като имено този композитор се обръща основно и преди всичко към водещия инструмент на 19 век във финландската музика. Клавирните концерти датират от следните години: Концерт №. 1 - 1903, №. 2 „Реката“ - 1913 г., Кенцерт № 3 „Метаморфози“ - 1916, Концерт № 4 „Huhtikuu“ - 1926, Концерт № 5 - 1941). Сред другите оркестрови творби особено се открояват четиричастната симфоничната поема “Картини от Финландия“, оп. 24 - 1908), Кантата за 500-ния рожден ден на град Пори, оп. 103, Концерт-фантазия за цигулка и оркестър оп. 104. Особено обемно е творчество на Палмгрен на клавирна музика, което се изразява в повече от 350 различни пиеси за пиано, предимно прелюдии, сред които с особено обич се ползват
"Пролет" и „Майска нощ“ оп. 27, "24 прелюдии", оп. 17, Пет скеча от Финландия  (Финландски ритми и танци) оп. 31, "Kolmikohtauksinen ноктюрно", оп. 72, „Лунна светлина“, оп. 54, "Сън за пролет" оп. 81, № 1, една творба за две пиана - "Маскарад"(първата такава творба във финландската национална школа) оп. 36 и много други. Заради Втория си концерт за пиано и оркестър оп. 33 често е оприличаван като "Скандинавския Шопен". Други изследователи на неговото творчество намират алюзии с хармоничния свят на Шуман и Лист, дори с ранния Рахманинов като разделят творчеството му на "ранен", "среден " и "късен" периоди .
             Селим Палгрен е автор на операта „Даниел Хьорт“, (премиера й се осъществява първоначално на шведски език през 1910, а 19 години по-късно, през 1929 на финландски език) и на повече от 300 произведения за хор и солови песни. Номерираните опуси на Палмгрен са 114, като често опусите му съдържат по няколко композиции, обикновено от 8 до 12 композиции. Освен тях съществуват и над 80 творби,  издадени посмъртно без опусни обузначения.
             През всеки от гореспоменатите периоди музиката на Селим Палмгрен придобива нови самобитни очертания. Но всичко това може да бъде изтълкувано и като отблясъци от звуковата естетика на една изключително сложна епоха на катаклизми и конкретното време, белязано с две световни войни, в което живее и твори Палмгрен.                
             Стилът на Селим Палмгрен е късно романтичен, с импресионистични влияния, достигащи ярка живописна колоритност, а в някои от творбите, създавани в т.н. "американски период" на Палмгрен са вплетени и хармонии, идващи от джаза. Но всичко това закономерно се наблюдава като процес при създаването на финландската национална школа, а конкретно в творческото пространство на Палмгрен - по неповторим, оригинален и красив начин е примесено със стилизацията на скандинавски елемeнти и особено с напеви от финския епос, известен като "Калевала".
(Изпълнение на избрани песни и клавирни творби от Селим Палмгрен може да бъде проследено на сайта на Радио Бинар от концерт, състоял се на 4 декември в Първо Студио на Б Н Р, под патронажа на Н. Пр. Посланик Пайви Блинникка, по повод 100 години от обявяването на независима Финландия по проект и в изпълнение на Албена Кехлибарева /мултивизия на картини от финландски художници - Стоянила Стоянова и Катерина Симеонова/
https://www.youtube.com/watch?v=_zkp9Ah0Va0&t=26s

1 коментар:

  1. Извън България, по-точно в Хамбург и в други градове на Германия и в Япония прекрасният български пианист и композитор Александър Райчев (младши) изпълнява творби, доколкото ми е известно и забележителния концерт № 2 ("The River")от Селим Палмгрен. Желая му от цяло сърце много успехи.Зная, че в някакво интересно интервю Александър беше сравнявал музика и картини в едно - следователно сме от една партия, независимо възхищението ми от творчеството на неговия дълбокоуважаван баща, а и майка.

    ОтговорИзтриване